FORUM ANA SAYFA
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.



 
AnasayfaPortal*GaleriAramaLatest imagesKayıt OlGiriş yap

 

 erkegin ailesi uzerindeki hakimiyeti

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
taz
Sitenin Onur Üyesi
Sitenin Onur Üyesi
taz


Erkek Mesaj Sayısı : 1497
Yaş : 45
Kayıt tarihi : 18/04/08

erkegin ailesi uzerindeki hakimiyeti Empty
MesajKonu: erkegin ailesi uzerindeki hakimiyeti   erkegin ailesi uzerindeki hakimiyeti Icon_minitimeCuma Nis. 18, 2008 2:57 pm

Erkek, âilenin Reisi ve Hâkimidir. Âile
efradının güdücüsü, koruyucusu, murâkabe ve gözcüsü ve her türlü meşrû
ihtiyaçlarını karşılayıcı bir ev reisidir.
Binaenaleyh erkek,
böyle meşakkatleri üzerine alıp her türlü zorluklara göğüs gerdiğinden,
kadının üzerinde Âmir ve kumandandır. Meşru olan emirlerinde erkeğe
kadının itaat etmesi farzdır. Haram ve kötü olan emirlerine ise, itaat
etmek yoktur. Zira Ülülemre itaat, helal ve doğru olan yerlerdedir.
Erkeklerin, âile reîsi ve söz sahibi olduklarını Yüce Allah (C.C.) şu âyeti celilesiyle beyan ediyor:
"Erkekler,
kadınlar üzerine Hâkimdirler, (Âilenin reisidirler) O sebeple ki Allah
(C.C.) onlardan kimini (erkekleri) kiminden (kadınlardan) üstün
kılmıştır. Birde (erkekler onlara) mallarından infâk etmektedirler. İyi
kadınlar (kocalarına) itaâtli olanlardır. Allah (C.C.j kendi
(hak)'larını (Kur'an'ı Kerimde) nasıl koruyorsa, onlar da (Kadınlar da)
öylece göze görünmeyeni (erkeğin gıyabında malını, onun ve kendisinin
şeref ve namusunu, birde ev sırlarını) koruyan (kadın) lardır." (Nisa
Suresi, 34)
Hz. Rasülü Ekrem (S.A.V.) Bir Hadis-i Şeriflerin de
kadının kocasına itaat etmesinin lüzumunu aksi. takdirde büyük vebal ve
kahra uğrayacağını mealen şöyle haber veriyor :
"Bir kadın,
kocasının rızası olmadığı hâlde evinden çıkarsa, gökteki meleklerin
hepsi ve cinnîlerle insanlardan başka varlıkların hepsi, o kadın evine
dönünceye kadar lânet ederler" (El-H-icab, Keşfülgamme)
Şu halde
evin reisi olan erkek, meşru olan yerlerde mutlak söz sahibidir. İtâat
edilmesi lazım ve helal olan yerlerde emirlerine karısının itaat etmesi
lazımdır. İtaat etmediği takdirde kahri ilahiyyeye müstahak olur.
Erkeklerin,
ev reisi olduklarını beyan eden pek çok Hadis-i Şerifler vardır. Rasûlü
Ekrem (S.A.V.) efendimiz bir Hadis-i şeriflerinde şöyle buyuruyorlar :
"Hepiniz
güdücü çobansınız ve hepiniz güttüğünüzden sorumlusunuz
(Sorulacaksınız) Emir (devlet Reisi: Padişah, Vâli ve Emsali âmirler)
güdücü çobandır, Erkek ev halkının çobanıdır. Kadın, kocasının evinin
ve çocuğunun çobanıdır Binaenaleyh (Ey ümmetim) hepiniz güdücü
çobansınız, ve hepiniz güttüğünüzden sorumlusunuz." (Buhari, Müslim)
Bu
Hadis-i şerifte beyan edildiğine göre, her fert bulunduğu mevki ve
salahiyetine göre birer amir, idareci ve güdücü çobandır. Aynı zamanda
güttüklerinden de iyi veya kötü sorumludurlar.
Meselâ : Devlet
reisi, îdare ettiği Memleket ve Milletin, Vali idaresinde bulunan
Vilâyet ve halkından, Muhtar, idaresindeki mahalle, nahiye, köyden ve
halkından, baba terbiyesi ile mükellef . olduğu evlatlarından, koca
nikah altındaki karısından ve kadında muhafaza ve bakımı ile mükellef
olduğu kocasının evinden ve çocuğundan sorumludur.
Şu halde
Dünyaya gelen her fert, kendine göre çeşitli vazife ve
mükellefiyetlerle yükümlüdür. İman eden her müslüman, bu vazifeleri
üzerinde ve zamanında yaparsa ne mutlu ona, şayet kulluk vazifelerini
müdrik olmaz ve yerine getirmezse, böyle kimseye de ne yazık ve ne
kadar felakettir.
Burada yeri gelmişken ev reisi olan Erkeğe
kayıtsız itâat etmek gerektiğinden bahsedildiği zaman, haram helâl,
doğru, eğri ne olura olsun itâat lazımdır diyenlerin sözleri üzerinde
duralım.
Âmirlik; Ev reisi Baba., Koca, Muhtar, Kaymakam, Vâli ve devlet reisi gibi en küçüğünden en büyüğüne şâmildir.
İki kişi arasında bir münakaşa oldu mu? "Efendim Ülülemre itaat lazımdır, falandır, filandır." dedikodu devam ediyor.
Diğer birisi de hayır efendim olamaz, Burada Ülülemre itaat edilmez, Neden edilmez? .
Efendim haram ve günah olan yerde Ülülemre itaat edilmez, diye cevap verir.
Bu
münakaşanın hangisinin doğru olduğunu şer'i delillerle izah edelim.
Ülülemir'den olan baba ve anaya itaatle ilgili âyeti Celilelerden bir
tanesi şudur :
"Biz insana ana ve babasına güzellik (ve îyilik
yapmasını) tavsiye ettik. Eğer onlar (ana ve babalar), hakkında
(durumun da) bilgin olmayan (tanımadığın) bir şeyi bana ortak koşman
için (Şirk ve küfür etmen için) uğraşırlarsa, (Ey: Evlat! sen onlara o
şirkleri husûsunda ki emirlerine) itaat etme." (Ankebut Suresi, Cool
İşte
bu âyeti celile de beyan edildiği üzere, anaya, babaya, hocaya, kocaya
ve her hangi Ülûlemre itâat etmek; helâl caiz, güzel, iyi, ibâdet ve
hayır , olan yerlerde ve emirlerdedir. Şirk ve masiyet olan yerlerde
itâat etmek yoktur. Zira küfre itâat, küfür, masiyete rıza ve itaat
mâsiyettir.
Ülûlemre itaat meşru ve helal yerlerde câiz ve lâzım
olup, gayri meşrû emirlerine itaat etmemenin hükmünü bir de Resûlü
Ekrem (S.A.V.) Efendimizin buyurduklarından okuyalım :
"Hâlik'a isyan olan yerde, mahluka itâat yoktur. (Ahmed bin Hanbeli Hâkim)
"Allah (C.C.)'a itâat etmeyen kimseye itâat yoktur." (Ahmed bin Hanbel)
"Allah (C.C.)'a Mâsiyet olan yerde (Kula) itâat yoktur." (Ahmed bin Hanbel)
"Kula itâat, ancak mâruf (Meşru ve helâl) olandadır." (Buhari)
Bu
gerçekler karşısında, çeşitli yerlerde çeşitli sebeplerden dolayı,
"aman efendim Ülûlemre itaat lâzımdır" diyenlerin söz ve iddialarının
doğru veya eğri yönleri açıklanmış oluyor.
Evet Âile reisi olan
erkek, "Ben Âmirim, bana kayıtsız şartsız itaat edeceksin" diyerek
âilesinin tepesine dikilip zûlüm yapmağa hakkı yoktur. Bununla beraber
meşrû olan bütün emirlerine itaat etmesi ve kudreti nispetinde
kocasının sözlerini yerine getirmesi müslüman bir kadın için farz ve
lâzımdır .
Kadının farz olan ibadetlerine hiç bir suretle kocası
mâni olamaz. Hatta zengin olan âilesi Hacca gitmek istediğinde "Salmam"
dese, kadın burada itaat etmeyip gidebilir, Zira kocanın meşru olmayan
isteğine ve emrine karısının itaat etmesi yoktur. Erkek gibi kadında
dîni, fikri, malî ve ibadet hürriyetine sahiptir. Ancak nâfile
ibâdetlerde kocasının izni olması şarttır.
Bu meselelerin daha genişi fıkıh ve ahlâk kitapların da zikredilmiştir.
Ev
Reisi olan erkeklerin; kendisini, karısını, çocuklarını, ana ve
babaları gibi yakınlarını koruması, bakıma muhtaç olanlara bakması ve
her türlü dinî, dünyevî ve uhrevî hayatını mesut halde bulundurması
lâzımdır.
Allahüzülcelal Hazretleri aşağıdaki âyeti celileninde şöyle buyuruyor:
"Ey
îman edenler! gerek kendilerinizi ve gerek âilelerinizi öyle bir
ateşten koruyun ki, onun yakacağı insanla (Kafirlerle) taştır. (O
ateşin) üzerinde iri gövdeli, sert tabiatlı Melekler (Cehennem
zebanileri) vardır (Memurdur) ki onlar A11ah (C.C.)'ın kendilerine
emrettiği şeylere asla isyan etmezler, neye de memur edilirlerse
yaparlar." (Tehrim Suresi, 6)
Yukarıdan beri naklettiğimiz
gerçeklerden anlaşılmıştır ki; Müslüman erkek, âile reisidir. Meşru
olan her emrine, karısı, çocukları ve kendisinin himayesinde bulunan
küçük kardeşlerinin ve yetimlerin itâat etmesi lâzımdır.
Âile
reisi olan erkeğinde, hem kendisini ve hem de bakmakla, korumakla
mükellef olduğu aile efradının dünyevî saâdetini temin edip helâk ve
felaketten koruması için bütün imkânlarını sarf etmesi lâzımdır
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
http://www.canmuhammed.ile.biz
 
erkegin ailesi uzerindeki hakimiyeti
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
FORUM ANA SAYFA :: «««««İslam'da Aile ve Aile Hayatı»»»»» :: İslamda Aile-
Buraya geçin: